Hoe is de situatie in jouw provincie?

  • Vanaf 2035 is de verkoop van brandstofauto’s in de EUverboden. Dan kun je dus alleen nog elektrische auto’s of auto’s op waterstof uitkiezen.
    * Wat vind je daarvan?


  • Bepaal je jaarlijkse CO2-voetafdruk (bijvoorbeeld met deze calculator): komt die in de buurt van de 5 ton?
    * Geef aan hoe je jouw CO
    2-voetafdruk kunt verkleinen.
    * Vergelijk wie de grootste en wie de kleinste voetafdruk in de klas heeft: waar komen de verschillen vandaan?
    * Organiseer een challenge op basis van een CO
    2-calculator.


  • Heeft jouw school ook een CO2-voetafdruk? Probeer ‘m te meten.
    * Gebruikt de school duurzame energie? Hoeveel kWh per jaar? Waar komt die energie ­vandaan? Raadpleeg het overzicht met
    groenste energiebedrijven.
    * Hoeveel kWh grijze stroom gebruikt de school?
    * Hoeveel M3 aardgas of Gj van het warmtenet?
    * Wat gebeurt er met het schoolafval?
    * Hoe groot is de CO
    2-opname door het groen in en rond de school?
    Schatting: een boom bestaat voor ongeveer de helft uit koolstof. Schat het volume van een boom met deze calculator. Vermenigvuldig met deze factoren om het gewicht in kg te bepalen. De helft daarvan is dus koolstof. Vermenigvuldig het koolstofgewicht met 3,67 om het gewicht aan CO2 te verkrijgen.

    Deel het resultaat door het aantal levensjaren van de boom. Daarmee krijg je een grove indicatie van de CO
    2 opname per jaar.
    Hoeveel CO
    2 ademen alle leerlingen en leerkrachten op een schooldag uit? (schatting: 1 kg CO₂ (280 g C -koolstof) per dag voor een volwassen man en 0,8 kg (216 g C) voor een volwassen vrouw.


  • Probeer te beredeneren waarom het aanpakken van de CO2-uitstoot een positief effect heeft op bijvoorbeeld SDG 1, SDG 12 of SDG 15 (gebruik eventueel het Emissions Gap Report).


  • Organiseer een vlogwedstrijd. Twee of drie leerlingen maken een vlog over klimaat­verandering, een SDG, afval op straat etc. De klas stemt welke vlog de beste is. Publiceer alle vlogs op de website van de school of op je eigen YouTubekanaal.


  • De kinderen bedenken vier of vijf vragen over klimaatverandering/duurzaamheid. Zij ­interviewen kinderen en volwassenen, bijvoorbeeld op de markt. Verwerk de antwoorden en presenteer de resultaten aan de klas. Combineer eventueel met de vlogwedstrijd.